Ohyra - trips, spinn och mjöldagg

Dessa filurer är så otroligt otroligt små. De ser lite olika ut beroende på vilket stadie de befinner sig i. Men fullvuxna trips är vanligtgvis svarta eller bruna. Jag har inte hittat något bra knep för att få bort dessa än, då jag fortfarande har en flock trips hemma (20/7). Men har använt provadopinnar, klämt och mosat det jag ser, och sprayat med såpavatten. Jag tycker mig se en skillnad, men är inte helt säker. Det gäller att vara noga, för äggen/larverna är ännu mindre och ibland helt omöjliga att se.
Vuxna trips har dessutom vingar och kan flyga, även om jag bara sett en (1) flygande (tänk er en flygande höna, typ så såg det ut fast i tripsformat). 
 
 
 
Om trips är små och svåra att se, vad är då spinn? Speciellt innan de börjar göra nät.
Jag har haft tre utbrott av spinn. Första gången blev jag så äcklad att jag lät växterna självdö och torka ute på balkongen. De fick stå kvar över vintern innan jag skulle våga ta i dem. Mitt stora citronträd har också haft spinn. Den gången blev jag inte lika äcklad, mest rädd (yes, jag är livrädd för dessa miniminiminikryp). Men med plasthandskar och såpavatten lyckades jag bli av med det.
 
Och nu hittade jag spinn igen på ett palettblad. Den har jag också behandlat med såpavatten och  använd plasthandske för att plocka bort allt. 
 
Här är bild på citronträdet när det drabbades.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



RSS 2.0